-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51695 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

باتوجه به تفاوت حقوقي بين زن و مرد آيا مي توان گفت كه ارزش مرد بيشتراست ؟
دراسلام به هيچ روي ارزش زن كمتر از مرد نيست ، بلكه اسلام ارزش والايي براي زن قايل است . ابتدا نگاهي مقايسه اي به اين مساله افكنده و سپس به بيان رمز تفاوت هاي شكلي حقوقي زن و مرد دراسلام مي پردازيم . اديان الهي و مكاتب غيرالهي قبل از تمدن مادي قرن بيستم : 1- در يونان باستان برخي بر اين اعتقاد بود ند كه زنان پليد تر و خوارتر از حيوانات اند و حتي زن را از سلاله شيطان مي دانستند .سقراط، فيلسوف بزرگ يوناني ، وجود زن را بزرگترين منشا انحطاط بشريت مي دانست . فيثاغورث ، ديگر دانشمند يوناني ،معتقد بود اصلي خوب وجود دارد كه نظم ، نور و مرد را آفريده است و اصلي بد كه آشوب ، تيرگي و زن را آفريده است . هم چنين ارسطو براين باور بود كه زن چيزي نيست مگر در ناكام خطاي طبيعت و حاصل نقصي در آفرينش ، ( نبوات گري ، زنان از ديد مردان ، ترجمه محمد جعفر پوينده ، ص 7، 45 و 47، به نقل از محمدرضا زيبايي نژادو محمدتقي سبحاني ، درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام ، ج 1،ص 53 ) . به عقيده ارسطو، طبيعت آنجا كه از آفريدن مرد ناتوان است زن را مي آفريند .زنان و بندگان بنا بر طبيعت محكوم به اسارت هستندو به هيچ وجه سزاوار شركت در كارهاي عمومي نيستند، ( ويل دورانت ، لذات فلسفه ، ص 148، به نقل از همان ) . 2- كتاب مقدس يهوديان ، عهد عتيق ، حوا را عامل گناه اوليه آدم و مسوول خروج وي از بهشت مي داند .مردان يهودي در دعاي صبحگاهي ازخداوند تشكر مي كنند كه آنان را زن نيافريده است ! 3- مسيحيت كليسايي نيز زن را عامل گناهكاري انسان اوليه مي داند .به اعتقاد آنان گناه اوليه آدم سبب شد كه اين گناه در گوهر همه انسان ها سرشته شود، بنابراين همه انسانها به جز عيسي ( ع ) و مريم ( س ) با گناه متولد مي شوند .سبب مذموم بودن ازدواج درميان مسيحيان نيز همين نكته است . 4- توماس آكويناس ، پرآوازه ترين دانشمند و رهبر ديني مسيحي در قرون وسطي ، بر اين اعتقاد بود كه زن با نخستين مقصود طبيعت يعني كمال جويي منطبق نيست ، بلكه با دومين مقصودطبيعت ، يعني گند يد گي ، بد شكلي و فرتوتي ، انطباق دارد، ( نبوات گري ، زنان از ديد مردان ، ص 8، به نقل از همان ، ص 54 ). مقايسه كوتاهي بين اين انديشه ها و ديدگاه اسلام ، كه زن را مانند مردداراي ويژگي هاي والاي انساني يعني اختيار، مسووليت پذيري وتوان ارتقا و كمال مي داند برتري آن را بر ديگر اديان و مكاتب روشن مي سازد .خداوند متعال مي فرمايد : ( ( ان المسلمين والمسلمات والمومنين والمومنات ، والقانتين والقانتات ، والصادقين والصادقات والصابرين والصابرات والخاشعين والخاشعات والمتصدقين والمتصدقات والصايمين والصايمات والحافظين فروجهم والحافظات والذاكرين الله كثيرا والذاكرات اعدالله لهم مغفره واجراعظيما؛ مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان مومن و زنان مومنه ،مرداني كه مطيع فرمان خدا هستند و زناني كه از فرمان حق اطاعت مي كنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و زنان شكيبا،مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق گر و زنان انفاق كننده ،مرداني كه روزه مي دارند و زناني كه روزه مي دارند، مرداني كه دامان خود را از آلودگي و بي عفتي حفظ مي كنند و زناني كه عفيف و پاكند ومرداني كه بسيار به ياد خدا هستند و زناني كه بسيار ياد خدا مي كنند،خداوند براي آنها مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است ) ) ، ( احزاب ، آيه 35 ) . اين آيه در پاسخ پيامبر اكرم ( ص ) به ( ( اسما بنت عميس ) ) همسر ( ( جعفر بن ابي طالب ) ) در بازگشت از حبشه نازل شد، ( تفسير نمونه ، ج 17، ص 307 ) . گويا او در حبشه ديدگاه نابرابرمسيحيان به شخصيت زن را مشاهده كرده بود و دنبال پاسخي براي آن مي گشت . آيات ديگري نيز وجود دارد كه از كرامت زن مانند مردسخن مي گويد .قرآن مجيد چنان ارزش و كرامتي براي زنان قايل است كه نه تنها آنها را كمترل و پست تر از مرد نمي انگارد، بلكه برخي از زنان را اسوه و الگوي همه مومنان ( اعم از زن و مرد ) معرفي مي كند : ( ( ضرب الله مثلاً للذ ين امنوا امراة فرعون اذ قالت رب ابن لي عند ك بيتاً في الجنة ) ) ، ( تحريم ، آيه 11 ) . ( ( ... و مريم ابنت عمران ... ) ) ، ( تحريم ،آيه 12 ) . تمدن مادي قرن بيستم در رابطه با تمدن به اصطلاح پيشرفته امروز نيز برتري اسلام از دو زاويه روشن مي شود .نخست اين كه : درانگلستان زنان از سال 1918 و در آمريكا از سال 1920 به حق راي دست يافتند، ( درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام ، ج 1، ص 98 ) . اين در حالي است كه اسلام چهارده قرن پيش از آن حق راي زن را محترم شمرده و زنان با پيامبر اكرم ( ص ) بيعت كردند .در سال 1962 ( ( كنوانسيون رضايت براي ازدواج ) ) ، رضايت زن را شرط دانست ، ( همان ) ولي اسلام اين حق را چهارده قرن قبل از آن براي آنان قايل شده بود، بلكه اساساً ايجاب عقد ازدواج را به دست زن سپرد .حق مالكيت زن بر اموال در سال 1882 در بريتانياي كبير به تصويب رسيد، ( ويل دورانت ، لذات فلسفه ، ص 151، به نقل ازهمان ، ص 34 ) در حالي كه اسلام نه تنها مالكيت زن را بر اموال محترم شمرده و افزون بر آن تمام هزينه هاي زندگي او را بر عهده پدرو شوهرش قرار داده است . در حالي كه اعطاي حق مالكيت به زنان به اعتراف خود غربي ها در انگلستان به انگيزه استثمار هرچه بيشتر آنان در كارخانه ها به مقتضاي توليد صنعتي بود، ( همان ) . زاويه دوم اين كه : مبارزه زنان در تمدن و پس از رنسانس و عصر روشنگري به دليل اين كه مبتني بر فلسفه اومانيستي و براي احقاق حقوق پامال شده خود در قرون وسطاي غرب است ، به افراط كشيده شده و نه تنهاتساوي حقوق بين زن و مرد در تمدن غرب به نفع آنان تمام نشد،بلكه بار بيشتري بر آنان تحميل و تزلزل قوام خانواده و نابودي شخصيت و كرامت آنان را نيز در پي داشته است . در حالي كه احكام اسلام درباره زنان برخاسته از اعتقاد راسخ به كرامت والاي زن وواقع بيني در تفاوت هاي جسمي و روحي زن و مرد است . احكام اسلامي نه تنها حقوق طبيعي زن را تامين كرده است ، بلكه حافظ ونگهبان كرامت او در برابر مطامع و سود جويي ديگران نيز هست و ازديگر سو متناسب با شرايط تكويني زن و مرد نظام خانواده و سيستم حقوقي آن دو را به نيكوترين شكل تنظيم نموده است . براي آگاهي بيشتر رجوع كنيد به : 1- نظام حقوق زن دراسلام (شهيد مطهري )2- زن در آيينه جمال و جلال( آيت الله جوادي آملي) 3- قرآن و مقام زن (سيد علي كمالی)4. بررسي ميراث زوجه درحقوق اسلام و ايران (حسين مهرپور) 5- قوانين فقه اسلامي ، ج 1دكترصبحي محمصاني ، ترجمه : جمال الدين جمالي محلاتي 6- روشنفكرو روشنفكرنما(داود الهامي) 7- زن از ديد گاه اسلام (رباني خلخال) 8- درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام محمدرضا زيبايي نژاد -محمد تقي سبحاني 9- دفاع از حقوق زن محمد حكيمي ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.